Ketahui Sejarah Facebook

Pada tahun 2004, Mark Zuckerberg, seorang pelajar universiti Harvard telah mereka cifta sebuah laman panduan (direktori) untuk pelajar-pelajar universiti. laman direktori tersebut dinamakan facebook karena ianya mempunyai gambar pelajar yang dilengkapi dengan nama, informasi perhubungan dan informasi pribadi beserta biografi pendek.
Pada awal kewujudannya, Facebook yang berbentuk buku akan dibagikan kepada pelajar-pelajar pada setiap permulaan penggal pengajian sebagai panduan perhubungan. Para pelajar akan menggunakan Facebook agar memudahkan perhubungan ada yang menghafal dan mengingati setiap nama dan wajah yang terdapat agar tidak timbul perasaan kurang nyaman apabila bertemu dengan pelajar baru. Malah, terdapat juga setengah individu yang menggunakan informasi yang terdapat dalam facebook untuk mencari pasangan.
Mark Zuckerberg mencedok idea dari buku direktori Facebook ini dan mereka mencifta aplikasi yang bukan saja membolehkan pelajar-pelajar mencifta laman facebook elektronik mereka sendiri mala membolehkan mereka berintraksi sesama mereka, bermulah dengan hanya menghantar mesej dan memberi comment tentang apa yang mereka kongsi pada laman tersebut.
Pada awal kewujudannya, Facebook elektronik ini hanyalah berpungsi seagai tambahan kepada buku direktori Facebook. Profie dengan hits atau pelawak yang banyak dianggap sebagai pelajar yang terkenal. Kemudian, tertambahnya aplikasi menambah rekan, Fenomena Facebook elektronik terebut meledak. hampir semua pengguna menginginkan profile yang menarik untuk menarik lebih ramai kunjungan atau hits sekaligus dianggap sebagai pelajar populer disamping untuk menambah seramai mungkin rekan-rekan.
Pada ketika itu, kemudahan facebook hanyalah terbatas kepda pelajar-pelajar Universiti Harvard yang mempunyai akses kepada sistem jaringan dalaman (internet) universiti. namun demikian dalam masa yang singkat saja penggunaan kemudahan ini menjangkau kepada kolej-kolej lain dalam kelompok liga Ivy. Yang lebih mengkagumkan dalam masa setahun saja jumlah pengguna facebook suda menjangkau sejuta orang.
Menjelang tahun 2005 penggunaan facebook sudah menjangkau kepada lebih 800 kolej dan universiti, dan ia tidak terhenti disitu. dalam masa setahun, pelajar sekolah tinggi dan sekolah antara bangsa sudah dibenarkan untuk mempunyai akaun Facebook. Menjelang 2006 Facebook membenarkan keahlian kepada sesiapa yang berumur atas 13 tahun ke atas dan jumlah penggunanya terus saja meningkat dan meningkat. Facebook bukan lagi hanya untuk pelajar. Facebook kini digunakan oleh sesiapa saja untuk berhubung dengan dunia. kini pada tahun 2010 Fcaebook suda mempunyai lebh 600 juta pengguna aktif dari segenap pelosok dunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jika ada sembarang pertanyaan silahkan komentar disini.