Jenis-Jenis Aplikasi Pembaca RSS

Apa yang menariknya, kebanyakan aplikasi pembaca RSS ini percuma. Secara ringkas, terdapat dua jenis pembaca RSS yang boleh digunakan.

  1. Pembaca RSS yang  berasaskan web
  2. Pembaca RSS yang berasaskan kumputer

Pembaca RSS yang berasaskan Web

Jika anda menggunakan pembaca RSS yang berasaskan web, anda boleh membaca semua RSS yang anda langgang di mana-mana saja kumputer yang mempunyai sambungan internet. anda perlu daftar masuk kedalam akun anda di laman web yang menguruskan langganan RSS anda , dan anda boleh terus membaca semua RSS berasaskan web yang populer ialah seperti My Yahoo !, Google Personalized Homepage, My MSN, Bloglines.com, Rojo dan Newsgator Online. Kesemua pembaca RSS ini adalah percuma.

Pembaca RSS yang berasaskan Kumputer

Bagi pembaca RSS yang berasaskan kumputer, anda perlu memasukkan aplikasi pembaca RSS itu terlebh dahulu ke dalam kumputer anda dan anda hanya boleh membaca semua RSS yang anda langgan di kumputer tersebut saja. Keistimewaan pembaca RSS yang berasaskan kumputer ini ialah anda anda boleh membaca kesemua RSS yang anda langgan secara Offline. Maksudnya, anda masih boleh membaca kesemua sambungan RSS yang anda langgan walaupun anda sudah memutuskan sambungan internet anda.

   Pembaca RSS yang berasaskan kumputer ini pula terbagi kepada dua jenis:

  1. Trebina dalam dengan pelayar Internet ( Built- in with web browser )
  2. Aplikasi terasing ( Standolone Aplication )
Persisian-persisian pelayar Internet laman web versi terkini seperti Internet Explorer 7, Firefox 2 dan Opera 9 semuanya telah tersiap-tersiap dengan fungsi pembaca RSS ini. Apa yang perlu anda lakukan hanyalah memasukkan langganan RSS blog-blog yang anda minati. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jika ada sembarang pertanyaan silahkan komentar disini.