Ciri-Ciri Asas Blogger

Diantara Ciri-ciri asas yang terdapat pada setiap blog ialah:

Isi Kandungan
  • Isi kandungan merupakan utama bagi sesuatu blog. ia kadangkala dipanggil artikel, entri atau post. ia boleh berbentuk teks, gambar ataupun video.
Tarikh
  • Ini adalah antara ciri yang paling jelas untuk blog. setiap isi kandungan akan mempunyai tarikh yang akan menunjukkan bola isi kandungan tersebut dimasukkan kedalam blog.
Ruangan Komen
  • Nah, Ini juga adalah ciri yang paling menarik yang terdapat pada blog. ruangan komen membolehkan penbaca-pembaca meninggalkan mesej, komen, saran dan kritikan serta pendapat dan pertanyaan kepada penulis blog mengenai isi kandungan yang dipaparkan.
Arkib
  • Arkib pula berpungsi untuk menyimpan dan mengumpulkan entries lama yang perna ditampilkan atau munculkan di blog. arkib ini automatic dan ia selalu dikategorikan mengikut bulan. sebagai contoh, semua entri yang dihasilkan pada bulan januari akan diarkibkan dan diletakkan dbawah label januari 2010.
Pautan RSS Feed
  • Pada masa ini, setiap aplikasi blog suda dilengkapi dengan fungsi RSS. ini membolehkan pembaca-pembaca mengikuti perkembangan terkini sesuatu blog dengan melanggan isi kandungan blog tersebut secara percuma menggunakan aplikasi pembaca RSS di kumputer mereka.

Beberapa Istilah-Istilah Blog:

Di dalam dunia blog terdapat beberapa istilah khusus yang sering kali digunakan. jika anda orang baru didalam dunia blogging, ia kadangkala kedengaran agak janggal dan mengelirukan. Oleh itu, adalah penting untuk anda mengetahuinya beberapa istilah asas dunia blogging supaya anda tidak terpingga-pingga apabilah mendengarnya. diantara istilah-istilah yang digunakan ialah:

Blog - Merujuk kepada laman web blog itu sendiri.

Blogger - Nama panggilan bagi pengendali blog/ orang yang menulis blog.

Blogging - Aktiviti yang dilakukan yang berkaitan dengan blog sepert menulis isi kandungan, mengubah tamplate, memasang plug-ins dan sebagainya.

Post / Entry - Isi kandungan yang dimasukkan di dalam blog.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jika ada sembarang pertanyaan silahkan komentar disini.