Apa Itu RSS ?

RSS merupakan singkatan bagi perkataan 'Really Simple Syndication' Pada awal kemunculann, RSS lebih dkenali sebagai RDF Site Summary ( RSS versi 0.9 dan 1.0 ). selepas itu, format aturcaranya diperbaharui dan kenali pula dengan nama  Rich Site Summary  (RSS versi 0.91 dan RSS 1.0 ). Kemudian, pada penghujung tahun 2002, sesekali lagi teknologi RSS diperbaharui dan kini lebih dikenali sebagai Really Simple Syndication  ( ( RSS 2.0 ).
DDF Site Summary - RSS 1.0 - RSS 2.0
Dengan fungsi RSS, pengungjung boleh mengetahui perkembangan sesuatu laman web atau blog itu terlebih dahulu.
Pengungjung hanya perlu melanggang fungsi RSS yang di sediakan pada suatu laman web atau blog. Setiap kali laman web atau blog tersebut diperbaharui, pengungjung akan menerima satu informasi mengenainya secara automatik. informasi tersebut akan diantar terus kepada pengunjung tadi, sama ada melalui e-mel ataupun melalui aplikasi pembaca RSS yang dimiliki pengunjung tersebut.
Dengan cara ini, pemilik laman web atau blog dapat mengekalkan bilangan pengunjung mereka. ini karena setiap kali blog mereka diperbaharui , pengunjung-pengunjung yang perna melanggan RSS di blog mereka akan menerima informasi. Apabila pengunjung menerima informasi tersebut, mereka pastinya akan kembali semula kelaman web tersebut untuk membaca info serta kandungan terkini yang terdapat di dalam laman web tersebut.
Kebanyakan Aplikasi blog pada masa kini telah siap sedia dengan fungsi RSS. Jadi, tidak perlu lagi anda bingun untuk belajar bagaimana untuk mengaktifkan fungsi RSS diblog anda.
Masa yang ada lebih baik digunakan untuk mempromosikan fungsi RSS. yang terdapat di blog anda. beritahu pengunjung-pengunjung anda dan klo perlu minta mereka untuk melanggani fungsi RSS yang terdapat di blog anda. Dengan cara ini, mereka tidak akan terlepas daripada terus mengikuti serta membaca post terkini yang terdapat di dalam blog anda dari waktu ke waktu.

Baca juga Pengelan RSS
Sumber RahasiaBlogger.com ( versi melayu ) karya Mohd Suhaimy dan Mohammed Farid Sulaiman, edisi ke 2.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jika ada sembarang pertanyaan silahkan komentar disini.